Professor of Dutch - Afrikaans at Stellenbosch University, 1930-1959
François Ernst Johannes Malherbe was born on 3 May 1894 on his parents'
winefarm near Paarl.
He studied Afrikaans and Dutch Literature at the Victoria College, now
Stellenbosch University, and at the University of Amsterdam (D.Lit., 1924 -
Title of thesis: Humor in die algemeen en sy uiting in die Afrikaanse letterkunde).
As a student in Stellenbosch of Greek, Latin, Philosophy and Modern languages
(Dutch, German, Englisch and French) Fransie Malherbe also took music classes
(violin) with Hans Endler, sang in his choir and was a member of the
university's Debatsvereniging.
During his studies in Amsterdam (1920-1924) he stayed in France to improve his
French, toured Italy for four months and visited Austria and Hungary.
1930-1959: Professor at the Department of Nederlands - Afrikaans at
Stellenbosch University.
Fransie Malherbe played an active and import role in the creation of the
Afrikaans written language and literature and in the promotion of culture in
general. He was co-editor of the Woordeboek van die Afrikaanse Taal. Together with AH Jonker and Jacques Malan he founded the literary journal, Ons Eie Boeok, which he edited from 1935 - 1955.
One of his assistants and co-authors was the poet, Ina Rousseau.
He was an influential literary critic, whose reviews appeared regularly in Die Burger, Die Huisgenoot, Tydskrif vir Wetenskap en Kuns, Koers and Ons Eie Boek.
His Openbare kunslesings, public talks on the arts, were extremely popular with towns people and
students alike.
Fransie Malherbe was married to Marié Malherbe. He was the father of Fana Malherbe. Isaak de Villiers Malherbe was his older brother.
F. E. J. Malherbe died on 4 July 1979.
In sy lang lewe het prof. dr. F.E.J. Malherbe verskillende eras in die Afrikaanse letterkunde en kultuurlewe meegemaak en 'n beduidende rol daarin gespeel.
Ernst van Heerden
Kritiese standpunt en literêre credoBlote ideëkritiek het gevare. Enersyds is daar die gevaar van oorskatting van die literêre waarde van 'n werk wat die volkstrewe weerspieël en waar die leser sy eie gevoelens ... daarin lees. Andersyds is daar die gevaar van onderskatting van nuwe werk as die beoordelaar nie van die idee, of vermeende idee of gees daarin hou nie, dit misverstaan of glad nie verstaan nie...
Van die teks self moet uitgegaan word, dus van wat daar staan; terselfertyd moet die gedig in die analise nie doodgepraat word nie...
Agtergrondkennis is slegs van belang waar dit dinge in die teks kan verduidelik. Origens is die teks en die konteks alles. Ek het ... my literêre standpunt gestel dat die kunswerk (deur kritiese analise byvoorbeeld) na sy suiwerheid as kunswerk beoordeel moet word, maar daarby ook na sy bo-estetiese waardes: die omvang en diepte van die lewensopenbaring, soos die konkrete gestalte gevind het in die kunswerk. Jy beoordeel die kunswerk dus na sy suiwerheid en sy grootheid, wat saam en onskeibaar die kwaliteit uitmaak.
... Literatuur is geen verkapte filosofie nie. Dis die vleesgeworde woord.
F. E. J. Malherbe in Agter die oomblik
De ziel erkent, uit zelfbehoud
maar twee gegevens:
de eeuwigheid (het goud)
het oogenblik (het zout)
des levens.
Poem dedicated to Fransie Malherbe by the Dutch poet Roland Holst
Humor in die Algemeen en sy uiting in die Afrikaanse Letterkunde 1924 Die Kortverhaal as Kunsform 1929 Moderne Hollandse kortverhale 1931 Moderne Vlaamse kortverhale 1935 Aspekte van die Afrikaanse literatuur 1940 Lewensvorme:: opstelle oor kultuur, kuns en literatuur 1941 Klassieke Meesters van die Renaissance 1944 Wending en inkeer 1948 | Blou en grys. 'n Keur van Nederlandse verhale 1949 Afrikaanse humorverhale 1951 Afrikaanse Lewe en Letterkunde 1958 Moderne Afrikaanse uerhaalkuns 1962 Bellen blazen, (anthology of Dutch short stories), 1966, reprint: Tafelberg, 1987 Zuid-Afrikaanse letterkunde 1968 Agter die oomblik, (autobiography), Perskor, 1977 |
Read also Afrikaans CV by Ernst van Heerden in: Jaarboek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden 1979-1980, pag 42-45.